bavaria50
elöljáró szó magamról filmográfia gondolatok hajózni jó! az Óceán
    Vitorlással a Karib tengeren az átkelés '09

Canal du Midi, Homps-tól Beziers-ig (útbaejtve Narbonne-t)
Györe-Szűcs Zsuzsi naplója (c)
2008.június 28, szombat, Budapest - Marseille
híd a Canal du Midi felett, a Homps-i kikötő bejáratánál A hajót egy Homps nevű kis falucskában, vasárnap lehetett átvenni. Homps túl messze volt ahhoz, hogy egy nap alatt levezessünk, így az elötte lévő estét Marsaillesben töltöttük. Réka (Gyuri lánya,aki Marsaillesben lakik) lefoglalt nekünk szállást,egy ***-os szállodában,amit Mascotte-nak hívnak. Marseilles szívében volt a szálloda, a kikötő mellett. 18:30 tájban találkoztunk a szálloda recepcioján (merthogy Gyuriék egy nappal korábban indultak és megálltak éjszakázni Olaszországban, egy Sommacampagna nevű városkában), ott megbeszéltük, hogy reggel fél 7-kor találkozunk a reggelinél és indulunk Hompsba átvenni a hajót. Már mindenki be volt sózva,mindenki a hajón lett volna.
2008. június 29., vasárnap, Homps
híd a Canal du Midi felett, a Homps-i kikötő bejáratánál A szállodában elfogyasztott reggeli után,nekiindultunk Hompsnak, habár elötte még ki kellett keverednümk a parkoloházakbol. Ugyanis Marseilles azon felül, hogy nagyon piszkos, hely sincs parkolásra sehol.Tele van a város parkolóházakkal, aminek magassága csupán 1.90 m (ami egy nagyobb autonál bizony elég alacsony).
Szóval irány Homps! Habár mindenkinél volt GPS (nálunk 2 is), nem volt egyszerű az odajutás. Mi mentünk elől, minket követtek Gyuriék. Az autopályán haladtunk,egy kisebb pihenő (tankolás+kávé) megdöbbenve tapasztaltuk a tényt (hála Ibolyának, akinél nem GPS, hanem térkép volt!), hogy rossz fele
megyünk. Ezek után megnézve a két GPS-t felfedeztük a hiba okát. Miki a GPS-be Homps helyett Homs-t ütött be,ami meglepő módon nem messze fekszik Hompstól, de gyanúsan másik irányba kezdtünk menni. Korrigálva a dolgot, Gyuriék mentek elől, immáron az ő GPS-üket követve. Kezdetben átvágtunk egy mezőn, majd egy keskeny hídon, onnan tovább egy szűk földúton (közben két lovas vágtatott el melletünk az "úton"). Gyönyörű tájakon, át kis francia falukon, szőlőtőkék között sikerült elérni Hompsba.
11:30 volt, elméletileg 10-től lehetett volna átvenni a hajót, egy kisebb kavarodással odaérve közölték velünk, hogy 2-nél hamarabb semmiképp nem vehetjük át a hajót. Megnyugtatásunkra tájokoztattak minket, hogy nem messze innen van két étterem. Megpróbáltuk kiválasztani a jobbik helyett (bár látszatra nem volt nagy különbségg a két hely között.). Az étteremben mi családosan 1-1 Formula Expresst ettünk (én életem első csigáját is), Gyuri bárány bordát, Ibolya pedig lazacot rendelt. Desszertnek pedig csoki Mousset ettünk, ami inkább egy folyós buborékos pudingra hasonlitott (ízben is).
2008. június 29., vasárnap, Homps (folytatás)
Canal du Midi, 2008 13:55. Visszamentünk, hogy hát akkor jó volna a hajót végre átvenni. Már-már meg sem lepődtünk mikor közölték,hogy a hajó még nincs kész. "Takarítják, még 15 perc." 20 perc múlva minden csomagunk a hajó előtt hevertek, látványosan jelezve, hogy "mi már itt vagyunk, szeretnénk a hajónkat." Ez igazándiból senkit sem zavart, hisz "a takarítás" volt folyamatban. Ez a következőképp zajlott: a 15 perces takarítás ideje alatt senki nem volt a hajón. Kb. 30 perce rá megjelent egy férfi, aki felszállt a hajóra és kinyitotta az ablakot, majd 4 pohárral leszállt, elvitte őket és visszajött velük.
2008. június 29., vasárnap, elindultunk (folytatás)
Canal du Midi, 2008 Végeredményben 15:30 körül sikerült elindulni a 444-es számú Continental hajónkkal. Béziers felé vettük utunkat. 4 zsilipen kellett átkelnünk, nem sokkal Homps után. Az olaszországi "zsilipes-aktion" után némlieg félve vártam az átkelést a zsilipen,de minden probléma nélkül vettük az akadályokat. A második zsilipnél feltankoltunk vörösborral, egészen pontosan 4 üveggel.
A negyedik zsilip után, olyan 8 óra tájban kikötöttünk egy kis falucskában, Ventenacban, a temető szomszédságában. Mi családosan felderítettük a környéket (köröbelül 500 métert sétáltunk, egészen 2 étteremig). Visszamentünk a hajóra és mindannyian elindultunk megvacsorázni. Ismét két, közvetlenül
egymás mellett fekvő étteremből választhattunk. A La grillade de Chateau mellett döntöttünk, ami, mint útólag kiderült, egy remek hely. A 4-es asztalnál ültünk. Anya, Apa és én Pennes Fruits de Mer-t ettünk, Miki valami husit salátával. Gyuri rákot majonézes mártással és Ibolya pedig valami könnyű halat evett volna. Kiválasztott egy cuttlefish-t grillen fogást. Mindannyiunk tanulságára és Ibolya pechére megtudtuk, hogy angolul a tintahal is vmien fish névre hallgat. Desszertnek fagyit ettünk.
22:30 körül visszaértünk a hajóra és mindannyian kiültünk a fedélzetre.Kint beszélgettünk,majd mentünk aludni.
2008.június 30, hétfő; úton Béziers felé
Canal du Midi, 2008 Én olyan 9 óra tájban keltem,akkora már Ibolya és Gyuri vettek friss bagettet és megreggilztek. Mi is elkészültünk és 9:20 körül elindultunk. Az uticél még mindig Béziers. Apa átvette a hajó vezetését egy kisebb időre.
13:20 Kikötöttünk Capestangban, hogy megebédeljünk. A "Welcome drink" elfogyasztása után indultunk is a rettenetes hőségben. Egy kisebb séta után rátaláltunk egy étteremre, ahol mindannyian jót ettünk. Onnan tovább sétáltunk,hogy megnézzük a várost és hogy vegyünk húst egy jó kis grillezéshez.
15:30 Habár húst nem találtunk,indultunk tovább Béziers felé.
16:00. Polihesben kikötöttünk annak reményében, hogy itt már tudunk venni a húst. Az álom hamar szertefoszlott, mivel a város teljesen kihalt volt.
Miután ujra utra keltünk, csorogtunk tovább. Átkeltünk azon a bizonyos alagúton is, habár mögöttünk egy őrült hajós jött.
17:15. Kikötöttünk Colombiersben,ahol volt egy bolt. Még mindig húst és tejet (a müzlimhez) kerestünk.
17:30-kor a hajo fedélzetén tudthattunk újabb vörösborokat, Mókus vizet (Coca Cola), vizet, sajtot és tejet a müzlimhez. :)
18:30-kor kikötöttünk Béziers 7-es zsilipje előtt. Itt közvetlenül egymás után 7 zsilip található. Gyuri, Apa és én felszerelkezve kamerával és fényképezőgépekkel nekiindultunk megcsodálni a zsilipet. Addig Ibolya főzött nekünk spagettit színes(!) tésztával. Nagyon finom volt. Majd beszélgettünk. Ibolya, Miki, Apa és én kártyáztunk egyet a fedélzeten. 22:15-ig hallgattuk az állandóan ciripelő kabócákat.
2008. július 1. kedd; Sept Ecluses, Pont Canal, Béziers
Canal du Midi, 2008 A zsilip, az a bizonyos 7-es zsilip (Sept Ecluses) reggel 8-kor nyitott. Így hát a hajó teljes legénysége menetkészen állt fél nyolc tájban. Át keltünk a zsilipen, ami köröbelül 1 órát vett igénybe. Áthajóztunk azon a hídon, ami alatt szintén víz folyik. A vizi hídtól nem messze kikötöttünk, hogy a jól megérdemelt reggelit, úri módon elfogyasszuk a fedélzeten. Ibolya sütött nekünk bagettet is. Remek reggeli volt.
9:45. Gyuri és Miki a hajón maradtak. Miki aludt és Gyuri addig filmet készített a híres vizi hídról (Pont Canal) . Ibolya, Apa, Anya és Én egy a Béziersben található vár felé indultunk, nameg felderíteni a várost és legfőbbképp húst venni.Természetesen irtózatós hőség volt, de ez sem szegte kedvünket. Lelkesen
gyalogaltunk a napon, míg el nem értük azt a bizonyos várat, amiről kiderült, hogy egy bazilika. Sétálgattunk még, megnéztünk egy kolostort is. Béziers központja egy tipikus európai város; drága és márkás boltokkal, különféle üzletekkel, szép és rendezett utcákkal. A külvárosa azonban egy semmitmondó kis falura hasonlított. A központban nem messze a bazilikától találtunk egy piacot, ami a vásárcsarnokra hasonlított. Bementünk hát húst és egyéb élemlmiszert venni. Természetesen mindenből volt bőségesen. Gyuri híres creol szószát rákkal mindenáron meg szerettük volna kóstolni, így az alapanyagokat Ibolya segítségével szintén beszereztük. Onnan már csak egy pékségbe mentünk be, hogy legyen finom kenyerünk és siettünk is vissza a hajóhoz.
12:00 Röpke séta után, visszatérve a fedélzetre Ibolya neki kezdett a híres creol szósz elkészítésének, míg Apa a sólettet melegítette fel ebédnek. Mivel nem tudtunk árnyékos helyen megállni, így még ebéd előtt kicsit előrébb csorogtunk a zsiliphez, ami csak 4-kor nyitott. Miután egy szintén napos helyen kikötöttünk, jöhetett az ebéd. Ibolyan nem evett velünk, ö a szószt készítette. Ebéd után nem volt sem kedvünk, sem erőnk mozogni,kiterültünk. Mikor már erőt vettünk magunkon és megmozdultunk, mindenki pihenni tért, kivéve Ibolyát, aki még mindig a szószon dolgozott. Kapitányunk lepihent a kabinjában. Apa szintén így tett. Miki, Anya és Én a mi kabinunkban olvasgattunk, hűsöltünk.
15:30. Ibolya még rákot pucolt, a szósz már kész volt. A kapitány nemsokkal később kiült a fedélzetre és elindultunk a zsilip felé.
2008. július 1. kedd; Béziers-ből vissza (folytatás)
Canal du Midi, 2008 16:00 Kezdetét vette a "zsilip-kaland". Elöttünk egy nagyon béna hajós legénység volt. Állandóan ránk csúsztak, nem tudták tartni a hajót. Hozzájuk képest mi vérprofiknak tűntünk. Nagy érdeklődéssel figyeltek minket és a többi hajót a túristák.
16:45 Túljutottunk a zsilipen és elindultunk visszafelé a kereszteződésig, hogy új irányt vehessünk.
17:30 Kikötöttünk Colombiersben, ami egy viszonylag nagy kikötő, mindenféle bolttal és üzlettel. Itt vettünk buborékos vizet, ami nagykincs. Miután Miki és Én kitettük a szemetet és Anya és Apa visszaértek a kekszekel és a vízzel, mentünk tovább. Egy csendes helyet kerstünk, ahol senki nincs csak mi, hogy
tudjunk a parton grillezni is, Gyuri grill sütöjével. Találtunk egy ilyen helyet kb 4 km-re Capestangtól.
19:00: Kikötöttünk, majd a partra kerültek a székek és az asztal. Jött a grill sütő is, amit kapitányunk nagy gonddal felállított és begyújtott.
19:15: Kacsa etetés.Nagyon édes, éhes kicsi kacskák és egy mama kacsa jött a hajóhoz. A többnapos bagettből adtunk nekik.
19:30: Az előétel (saláta és creol szószos rák) felszolgálásra került, közben a főétel (kolbász) a grillen sülni kezdett Gyuri felügyelete alatt. A vacsora nagyon finom volt. A híres creol szósz nem okozott senkinek csalódást. Ibolya nagyon finoman készítette el. A kolbászok szintén jóízűek voltak.
21:15: A parton töltött ejtőzés, iszogatás, nassolás után a hajótanács úgy döntött,hogy felköltözünk a hajó fedélzetére.
22:05 Kapitányunk elsőként ment lefeküdni.Nem sokkal később mindenki nyugovóra tért.
2008.július 2. szerda, Capestang, ecluse Saint Cyr
Canal du Midi, 2008 Reggel nyolc óra tájban már mindenki ébren volt, kivéve Miklóst.
9:00: Ibolya csinált nekünk finom reggelit.
9:30: Apa elhatározta, hogy a 404-es fának (ami mellett kikötöttünk) elhozza az egyik kis csemetéjét. Elvégre a mi kertünkben is elfér egy tölgy. Miután kivarázsolta (nem egyszerű módon) két késsel a kis csemetét, elindultunk.
10:30: Kikötöttünk Capestangban, hogy felkeressük a helyi piacot. Apa, Anya, Ibolya én Én sikeresen megtaláltuk és vettünk kenyeret, bort és barackot. Még itt Capestangban töltöttünk a vízkészletüneket, de
12-kor lezárták a csapokat, így kellett keresni egy másik helyet.
Utunk során mindenki vezette egy kicsit a hajót és természetesen rengeteg képet készítettünk. Mikor épp Miki ült a kormánynál, egy jól irányzott enyhe "lomb sodrással" 2 kabóca is a fedélzeten landolt. Mindenki nagy örömére végre láthattuk, hogy milyen is ez a kicsi, de hangos állatka.
15:15 Kikötöttnk egy kis aprócska helyen, ahol vettük "létfontosságú" szappanokat, képeslapokat és egy filmet a csatornáról, illetve feltöltöttük vízzel a hajót. Kicsit feljebb az árnyékban újra megáltunk az árnyékban ebédelni. Előtte még etettünk kacsákat. Ibolya főzött virsliket és csinált paradicsom salátát.Ismét kifogástalan volt minden.
17:00 Életünk első önálló zsilipelésén estünk túl. Ezt követte még 5 zsilipelés, természetesen szintén önállóan.
18:30: Két zsilip között egy aprócska városban, Saint Cyr-ben megálltunk éjszakázni és vacsorázni. Nem messze a parttól volt egy jó kis étterem, ahol nagyon jót ettünk.
20:30: Visszatértünk a hajó fedélzetére és kint beszélgettünk, pihentünk 23:00-ig. Apa közben elszaldt a statívval éjszakai képeket csinálni.
2008. július 3. csütörtök Narbonne
Canal du Midi, 2008 8:00-9:00 Gyuri és Ibolya reggelit készítettek nekünk. Finom tükörtojás volt kis salátával.
10:00 Elindultunk Narbonne, illetve a tenger irányába. Pocsék időnk volt. Hideg,szeles,borús. Már a tegnapi nap is borús időnk volt,de tegnap ki-ki sütött a nap.Ma viszont egésznap borzalmas idő volt.A hajótanács összeült és megegyeztünk egyhangúlag abban, hogy elmegyünk Narbonne-ig, ott megebédelünk, kicsit sétálunk és elindulunk vissza, Carcassone felé.
12:00: Kikötüttünk Narbonneban és besétáltunk a városközpontba,hogy együnk valami finomat.
12:45: Beültünk egy étterembe, ami közvetlenül a főtér mellett volt. Többször is elment az áram és
viszonylag sokat vártunk, egy viszonylag nem túl finom ételre. Ibolya nem érezte jól magát, ő kiment az étteremből.
14:15: Két csoportra váltunk. Apa és Anya felmentek Narbonne várába, hogy megcsodálják. Ibolya, Gyuri, Miki és Én visszamentünk a hajóra.
15:15: Visszaindultunk Carcassone felé, de ismét rengeteg zsilipen kellett átkelni. Problémás volt a dolog,mivel 7-kor bezárnak a zsilipek és ha nem jutottunk volna át mind a 7 zsilipen 7 előtt, akkor biszony két zsilip között kellett volna tölteni az éjszakát. Az utolsóelötti zsilipből 06:48-kor jöttünk ki, amennyire lehetett siettünk, már nyitva volt az utolsó zsilip, gyorsan bementünk. 3 perc múlva a mögöttünk lévő zsilipek bezártak. Mi még átjutottunk, de csak 3 percen múlt!
19:30: A nagy fáradtságot és az egésznapos hajtást a borzalmas időben azért, hogy kipihenjünk a legközelebbi faluban, Somailben megálltunk. Mivel nem volt kikötő, így kénytelenek voltunk cölöpöket verni és ahhoz kikötni.
Már ekkor találkoztunk "hajó-kutyával", aki illedelmesen és nagyon édes bogyó szemekkel nézet minket, valami ételért cserébe. Hajókutya éjszaka sem tágított mellölünk. (Hajókutya a szomszéd házban lakott, de valószinűleg hamar megtanulta,hogy ha szépen kiréncsél hamit, akkor kap is.)
20:00: A köröbelül 20 méterre lévő étterembe beültünk. Ibolya nem tartott velünk, még mindig rosszul érezte magát. Gyuri szintén elment, hogy Ibolyával tartson. Négyen maradtunk. Megnéztük az étlapot és mivel semmi ehetőt nem találtunk rajta úgy döntöttünk, hogy mi is visszamegyünk a hajóra, ahol még amugyis rengeteg kaja van. Előtte kicsit sétáltunk Somaliben. Egész aprócska falu, s köröbelül semmi sem volt,csak eladó házak.
21:00: Miután visszaérkeztünk a hajóra, Miki nagy örömére melegszendvicset csináltunk. Pontosabban anya és apa küzdött a sütővel, s végül megszülettek a melegszendvicsnek nagy jóindulattal mondható "meleg" szendvicsek. Ibolya kint ült a fedélzeten, Gyuri és mi bent ültünk kicsiny nappali/ konyhánkban. Ibolya a fedélzeten volt egészen 10 óra körülig, aztán lefeküdt aludni. Még mindig rosszul volt.
21:15: Az elkészült hamikat örömmel megettük. (Valószínüleg sokkal jobban jártunk,mintha valami "szuper francia íztelen izét" kellett volna megennünk.) :)
21:30-22:00: Egy teljesen jéggé fagyott kóla feolvasztásának és pohárba töltésének meglehetősen gusztustalan folyamata zajlott.
23:15: Miután elpakoltuk magunk után a vacsora és a kóla nyomainak maradványait mindenki aludni ment egy remek este után. Sokat beszélgettünk és nevettünk, majd pilledtünk. Nyugodt, békés este volt,miközben kint még mindig a hideg szél fújt.
2008. július 4. péntek; grillparty Homps alatt
Canal du Midi, 2008 Reggel ismét 8 óra tájban keltünk. Ibolya, Apa és Én csinátunk hamit. Megkentünk kenyereket és tettünk rá zöldségeket, meg egy kis majonézt. Nem csak hogy remekül nézett ki,de finom is volt. :)
09:30: A cölöpöket kiszedték Apuék a földből, majd suhanhattunk is! Szerencsére az idő ma már szép volt. Elég sokat mentünk, jó pár zsilipen átmentünk. Csak ebédelni álltunk meg olyan 12:45 körül. Mivel elöttünk zárták be a zsilipet, így kénytelenek voltunk egy zsilipnél lévő étteremben enni. Szerencsére az ételek nagyon ízletesek voltak. Miki és Én kenguru húst ettünk, Ibolya halat, Anya, Apa és Gyuri pedig komplett menüt kértek lecsos sajtos valamival, csirkével és végül különféle desszertekkel.
14:45: Mentünk tovább Homps felé. Ismételten rengeteg zsilipen át hajóztunk lefelé. Miután Hompst elhagytuk csorogtunk tovább Carcassone felé. Ma este meggrillezzük "a húst", amit már egy pár napja pácolunk. Ennek viszont egy ideális helyet kellett találnunk.
19 :00:Kikötöttünk,majd megsütöttök a husit. Tele ettük magunkat. Gyuri és mi a fedélzeten maradtunk és beszélgettünk olyan 11-ig. Ibolya hamarabb ment aludni.
2008. július 5. szombat; vissza Homps-ba
Canal du Midi, 2008 A reggeli ma csak olyan fél 10 fele volt. Szép lassan, komótosan megreggeliztünk és 11 óra lett mire elindultunk. A napi terv szerint nem volt túl nagy táv megtételre, csak egy egészen kis szakaszt mentünk még feljebb. Közben elhagytuk a napernyönket. A szél kicsapta és az ernyő békésen úszott a vizen. Miki végül kihalászta. Volt már rutin, valamelyik nap egy sapkát hagytunk el. Nemsokkal az ernyös esemény után,egy cseles fordulattal a napernyő fém csöve repült le a fedélzetről. Egyből el is süllyedt, így tehát ez ott maradt.
13:00 Millegrande-nál megfordultunk. Átmentünk ismét jó pár zsilipen és kikötöttünk a Hompsi kikötő
elött. Az ebéd menet közben volt, Ibolya főzött nekünk spagettit.
19:00: Mi családosan elindultunk kocsival Carcassoneba és megnéztük, körebjártuk. Ibolya és Gyuri a fedélzeten maradtak, majd átmentek egy közeli éttermebe, ahová mi is utánuk mentünk, olyan fél 10 tájban. Mint utólag megtudtunk az egyik cölöpről lejött a kötél és a hajónk keresztbe fordult a csatornán. Gyuriék szaladtak ki az étteremből és kikötöttek rendesen. A mai napon a hajótanács ismét összeült azon céllal, hogy nevet adjuk a hajónknak. Több név is inditványozásra került,mint pl. Nataly, Nausica, Amophila és a legesélyesebb Wasservogel. A tanács végelegesen határozatott nem hozott, így hajónk továbbra is név nélkül csorog a csatornán.
23:00: Mi is visszatértünk a hajóra és csatlakoztunk Gyuriékhoz a fedélzeten. Ez volt az utolsó esténk. Kicsit beszélgettünk, kicsit pihengettünk, majd mentünk aludni. (Nameg a hajó vízkészlete is kifogyott.)
2008. július 6. vasárnap; búcsu
Canal du Midi, 2008 Reggel 7 körül keltünk és mentünk a kikötöbe leadni a hajót. Mivel nem volt vizünk, így feltöltöttük és aztán mindenki pancsolt. Majd összepakoltunk és fél 10-kor leadtuk a hajót. Aztán mindenki ment útjára. Gyuriék Marseillesbe, mi pedig Barcelonaba.